Huis Tour: Dit Hooggerechte Franse duplex appartement is een interactief artismuseum

Ontwerper Christian Astuguevieille heeft voortdurend ruimte nodig. “Zoals veel mensen die dingen creëren, heb ik het probleem van waar ze te bewaren zijn,” zegt hij. De oplossing die hij heeft gevonden is om niet één, maar twee appartementen, twee deuren te hebben, in de stad Bayonne in het zuidwesten van Frankrijk. In beide ruimtes worden schilderijen tegen muren gepositioneerd, planken worden gemasseerd met een accumulatie van objecten, en er zijn hele ruimten opgezet om zijn archieven te huisvesten. Zelfs een badkamermuur is bekleed met boekenplanken.

 

In het meesterbad worden de houten boekenplanken van vloer tot plafond bereikt met een metalen bibliotheeklader; De sculpturen en schilderijen zijn door Astuguevieille.

Astuguevieille is een man van vele talenten. Hij is creatief directeur van Comme des Garçons Parfums (zijn laatste geur, Concrete, die onlangs in de VS is gelanceerd). Hij schildert, schulpt en ontwerpt alles van sieraden naar meubels; fans van deze laatste zijn architect Peter Marino en interieurontwerper Nate Berkus. Astuguevieille’s handtekeningmateriaal is een touw, dat hij strak wint rond lampen, tafels en kisten, onder andere stukken. “Het is geweldig tactiel,” zegt hij. Zijn meest recente onderneming is een collectie aardig, ongeglazuurd aardewerk dat is gecreëerd met zijn assistent Frédéric Poircuitte, die in september in Astuguevieille’s Parijse galerij wordt onthuld. Veel van de totemachtige vormen verschulden iets aan een van zijn belangrijkste esthetische invloeden – de stamkunsten van Oceanië.

In de keramiekstudio rusten terracottabeelden ondersteboven bovenop de Bricba-tafel van Astuguevieille.

Hoewel hij een klein appartement in de Franse hoofdstad heeft, is Bayonne de afgelopen negen jaar de belangrijkste basis van Astuguevieille geweest. In één zin ziet hij het als een terugkeer naar zijn wortels (zijn familie komt uit het naburige Béarn-gebied). Hij houdt ook van het nabijgelegen Baskische platteland, met zijn bergen en stranden, maar pleit voor het leven in een stedelijke omgeving. “Ik rij niet, dus het is makkelijker,” zegt hij. ‘En ik moet omringd worden door activiteiten.’

Het buffet van het keuken is door Astuguevieille, en de antieke stoel is Baskisch.

Hij woont eigenlijk in een dun dorpje in het centrum van de stad, op vijf minuten lopen van de twee appartementen die hij voor verschillende doeleinden gebruikt. De twee ruimtes hebben veel gemeen: beide dateren uit de 19e eeuw, meten ongeveer 1.300 vierkante meter en kijken uit op de rivier de Nive. Architectonisch zijn ze echter heel anders: de eerste, die hij voornamelijk gebruikt als kantoor, is eenvoudiger en typischer van Bayonne, met gevlochten ramen die in diverse muren zijn geslagen. De tweede, die zijn schilderij en tekenstudio herbergt, is meer uitgebreid, met een monumentale stenen trap die zijn twee verdiepingen verbindt. “De gipslijsten waren zo verfijnd,” zegt hij, “dat ik ze net zoals ze waren.” Hij schilderde trompe l’oeil “tapijten” op de parketvloeren, al in de vorm van scherpe zwarte doodles. ‘Het was een manier om mijn punt te maken’, bevestigt hij. “Ze zijn bijna als tatoeages.” Het laatste appartement bevat ook een slaapkamer; Astuguevieille trekt hier terug wanneer het drukke plein voor zijn huisje te veel raucous wordt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *