Huis toer: Een appartement van Gramercy park leeft nieuwe betekenis om de buiten te brengen in

Wanneer ontwerpers spreken van “het buiten brengen in”, verwijzen ze meestal naar bucolische thema’s en getrainde details. In de steden liever de meeste mensen de buitenlucht uit te houden. Maar voor een appartement met uitzicht op het Gramercy Park van New York, ontwierp designer Bennett Leifer kamers die de omgeving buiten de ramen zouden horen – niet alleen de bomen en de lucht, maar ook de architectuur, de kunst en de cultuur die hun geest hebben geuit naar de historische wijk.

“We streven naar een capsule van het leven van Gramercy Park – geraffineerd en beschaafd, maar volkomen pretentieloos,” zegt Leifer. Voor de klanten bood het de perfecte setting om wortels in de drukte van de grote stad neer te zetten. Na het opkomen in het buitenland, hebben ze een plek met een sterk gevoel van thuis gezocht. ‘Ze wilden het speciaal maar makkelijk voelen’, zegt de ontwerper en voegt eraan toe dat het nodig was om uitgebreide familieleden, internationale vrienden en zakengenoten zo genoegen te nemen als het gewoon de twee van hen zou hebben.

In de woonkamer is de douanestoel bedekt in een Clarence House fluweel en het kunstwerk is door Assaf Shaham.

Daarom heeft Leifer zich op een elegante en warme manier ontworpen kamers te ontwerpen. “Het palet is kostbaar maar patinaed,” zegt hij. “Niemand van het goud is helder en glanzend; Het is allemaal geoxideerd of met olie gewreven. “Gebroken zijden velvets, gepolijste steen en antieke tapijten schijnen ook zachtjes. De zijdelingse gordijnen van de zijtuin zijn verzameld in een nonchalant slouch. En in een knik op de eclecticiteit van de architectonische stijlen van de wijk, omvatte Leifer meubels die ruim tweeëntwintig eeuwen deden.

De douchepapier is gestoffeerd in een Sabina Fay Braxton fluweel, en een paar gesneden houten fauteuils van de Gournay zijn bedekt met een Stark fluweel; De Empire Console komt uit Lucca Antiques, de cocktailtafel is door Ebanista, de vintage stoel is door Maison Baguès, de Louis XVI-secretaresse is gevonden op 1dibs, het Tabriz tapijt is antiek en de muren zijn geschilderd in Benjamin Moore’s Alexandria Beige.

In de woonkamer worden bijvoorbeeld 18de-eeuwse antiek gemengd met Gustavian, medio-20e eeuw en hedendaagse stukken. Leifer had net zijn eigen bedrijf begonnen toen hij dit project landde, eerder in de kantoren van Robert A.M. Stern, Juan Pablo Molyneux, en Scott Snyder. “Ik heb veel geleerd over verschillende design sensibiliteiten en bedrijfsmodellen,” zegt hij van de ervaring.

De keuken bestaat uit Wolf, de wastafel en de fittingen zijn door Lefroy Brooks, de kast is door Smallbone of Devizes en de Bertoia barstool is door Knoll.

Hij verwierf ook het vertrouwen dat nodig is om een ​​project van deze reikwijdte uit te voeren. “In een appartement van 4000 vierkante meter kan alles niet speciaal voelen, wat uw budget ook is,” zegt hij. “Het zou overweldigend worden.” Gelukkig waren de klanten geïnteresseerd in het verwerven van stukken op basis van persoonlijkheid, zoveel als stamboom. “Voor hen gaat het minder over prijs dan over hun eigen esthetische en emotionele reactie,” zegt hij. Hierdoor kon de ontwerper een verfijnde heroverweging van de high-low ethos voorstellen.

Boven een walnootconsole in de woonkamer hangt bijvoorbeeld een onbedekte spiegel, zijn mat gesso frame omrandd in een vergulde filet. Een neoklassieke gipsborst staat wang aan wang met een 21ste-eeuwse reproductie.

In de bibliotheek wordt aangepaste walnotenfabriek omringd door moderne leerstoelen. Een vastgehouden, neutraal palet verenigt de mix en koppelt het aan de buitenwereld. In de woonkamer, die uitkijkt op het park en de lucht, vertrouwde Leifer op aardinten en lichtgevende blues. Hij werkte met diepe reds en browns in de bibliotheek, die uitzicht heeft op een oud bakstenen herenhuis.

De lederen fauteuils en zijstoelen van de bibliotheek zijn door Restoration Hardware, de aangepaste bank is bekleed in een Keleen leer, de tinten zijn van een Fortuny stof, het tapijt is van ABC Carpet & Home en de muren zijn geschilderd in Farrow & Ball’s Book Room Red .

De eetkamer gloeit met licht, weerspiegeld van zijn gouden bladbekleding. Het verdunde park bood een springpunt voor andere vluchten van fancy. Gestileerde natuurlijke vormen verschijnen in de kamers: in eicel- en pinecone-vormige lampen; in faux-bamboe meubels; in gesneden kristalbeelden; in vazen ​​de kleur van een late-middaghemel. Een lampscherm is in fazantveren verdeeld; een Lobmeyr-spiegel is omgeven door kristalbloemen.

De Côté France stoelen van de eetzaal zijn geborgen in een Christopher Hyland stof, met stoelen in een Kravet fluweel; De kroonluchter is een aangepast ontwerp, de 1950’s spiegel is bij Lobmeyr, de wandbekleding is bij de Gournay, het Tabriz tapijt is vroeg 20e eeuw, de gordijnen zijn van een Cowtan & Tout stof en het kunstwerk is door Simen Johan.

Ook stofpatronen worden geïnspireerd door de natuur, van het veermotief op de woonkamer kussens naar de pioenstromen in de gastenkamer.

Het gastenkamer bed, leunstoel en Ben Soleimani tapijt zijn van Restoration Hardware; het bureau en nachtkastje zijn bij Chelsea Textiles, het beddengoed is door Ann Gish en Frette en de gordijnen zijn van een George Smith-stof.

Leifer was een geverifieerde kunstcollector zelf, en adviseerde deze cliënten. En ook hier is zijn filosofie van het evenwicht tussen instinct en investering. ‘Het gaat niet om wat er in de veiling komt wanneer je overlijdt’, zegt hij over het selecteren van werken. ‘Het gaat over het leven met dingen waar je van houdt’.

In de slaapkamer is het douchebed in Frette-linnengoed gekleed, de kroon en gordijnen zijn van Rogers & Goffigon-stof, de bank van Lars Bolander is gestoffeerd in een Rubelli-stof, het tapijt is door Stark en de muren zijn bedekt met Phillip Jeffries’s Japanse Zijde.

De murenweergave werkt door zulke moderne schilders als Ellsworth Kelly en Willem de Kooning, samen met hedendaagse stukken van Assaf Shaham en Simen Johan. Verschillende afbeeldingen – olifanten op geschilderd glas; een waterverf cityscape – weerspiegelen de klanten ‘Zuid-Aziatische erfgoed.

De Kohler-bad in het meesterbad van de vrouw heeft fittings van Lefroy Brooks en de muren en de vloer zijn bekleed met marmer.

Gramercy Park is prive, omringd door een smeedijzeren hek waar inwoners van de omliggende gebouwen de enige sleutels bezitten, en voegen eraan toe dat het een wereld is die los staat van elkaar. Maar er is geen wijk in een bubbel, vooral in Manhattan, waar zachte energie de lucht in de lucht komt.

Leifer viert dit ook met slimme, baanbrekende details, zoals poeder kamerbehanglaser, afgedrukt om Victoriaanse gipslijsten te mimnen en een digitaal gemanipuleerde pauwfoto die over de eetkamer leidt. Door deze zorgvuldig gecurateerde details te synthetiseren, heeft Leifer een omgeving gecreëerd die stimulerend is als het herstellend is – een appartement waarvan de muren niet zo veel belemmeringen voor de wereld buiten zijn als filters die welkom zijn in het beste van wat het te bieden heeft.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *